Ken je dat gehakt van Palmesteyn, waar niet zo’n hele plas water uitkomt als je het in de pan gooit? Of de prachtige oliën van Abma’s, waarbij er gebruik wordt gemaakt van lokale boeren? En dan de pure honing van De Bijenbaas? Rechtstreeks uit de bijenkast, zonder omweg via een keurmerk.
Allemaal producten zonder Skal-certificering, die bij Landmarkt wél een plekje in het schap krijgen. Dat vinden wij heel logisch, maar waarom eigenlijk?
Een bewuste keuze, zonder stempel

Al meer dan tien jaar is Wouter van Everdingen van Palmesteyn de vaste rundvleesspecialist van Landmarkt. Een uniek stukje vlees van eigen bodem. Zijn koeien leven op een gigantisch natuurgebied van meer dan 2 duizend hectare in Tsjechië. Vervolgens worden zij met eigen transport overgebracht naar Nederland, waar een natuurgrond van 200 hectare is. De kalfjes worden op een natuurlijke manier geboren en blijven minimaal 6 maanden bij de moeder koe. Dat is wel zo rustig voor dieren én beter voor het milieu.
Op bijna elk gebied voldoet Wouter aan de strenge eisen van de biologische productie. Sterker nog; in de meeste dingen zelfs beter. Echter wil Wouter geen Skal-certificering. Ten eerste omdat de kosten en de tijd om het papierwerk op orde te houden vrij stevig zijn. Ten tweede omdat hij niet in een hokje geplaatst wil worden. Het biologische keurmerk heeft nog steeds (helaas) niet voor iedereen een positieve associatie. Een bewuste keuze dus…
Kleine merken, grootse keuzes
Ook voor kleinere merken is een Skal certificering niet altijd haalbaar. Zeker niet in de beginfase van een bedrijf. Duurzame start-ups of kleine ambachtelijke bedrijven zoals Abma’s of Koeckebackers varen vaak al tegen de stroom in. Ze proberen het productieproces of de keten ten goede van de wereld anders in te richten met alle uitdagingen van dien. Tegelijkertijd moeten zij vaak concurreren met de grote A-merken. Een tijdrovende en kostbare certificering is dan gewoonweg niet haalbaar. Dit drijft de kostprijs op waardoor deze bedrijven zich (in deze fase) uit de markt prijzen.
Tot slot blijft afstand een moeilijke factor. Want wat is er eigenlijk beter voor de wereld: een biologisch product van ver weg dat misschien wel per vliegtuig naar Nederland komt, of een niet biologisch gecertificeerd product van een boer om de hoek die met aandacht met het milieu omgaat?
Het is en blijft een moeilijke puzzel waar wij ook niet altijd het antwoord op hebben. Maar we weten wel: geen bio certificering hoeft niet hetzelfde te zijn als minder duurzaam.
Hoe het óók kan
Bij Landmarkt willen we helemaal niet met vingers wijzen. We hebben niet alle antwoorden. Wat wij wel weten is dat het begint bij bewustwording.
En daar proberen we op een positieve manier aan bij te dragen. Niet door met een verwijtend vingertje te wijzen naar alles wat niet mag of niet goed is, maar door op een enthousiaste manier te laten zien hoe het óók kan. Duurzame, sociale, lokale, circulaire en seizoensproducten geven we daarom graag een podium.
Die zijn niet altijd biologisch, maar wij vinden het wel logisch dat ze een podium krijgen. Want samen creëren we bewustwording en verbeteren we de wereld.










